marți, 16 iulie 2013

Rosiile de la Mirela in 18 Mai

Rosiile de la Mirela in 18 Mai - Ziua in care ma hotarasem sa cumpar altele din piata

Am primit de la Mirela cateva rasaduri bune de plantat - imediat - si altele, mai micute, care aveau mult de crescut pana la asta. Le-am dus la tara la casa mamei mele, le-am plantat pe cele mari, si pt. restul m-am hotarat s-astept... Dupa vreo trei saptamani, ma saturasem s-astept: frenezia plantarii vibra si mergea singura prin Bucuresti... :) ... bucurestenii cumparau rasaduri intr-o nebunie, ca niciodata pana atunci ...

m-am dus s-o vad pe mama la tara, gandind sa dau o fuga pana la oras, sa iau si eu niste rasaduri bune de plantat... Cand, ce m-astepta acolo ... Surpriza ! Rosiile Mirelei crescusera ca-n poveste ! Incredibil ! Aveau 2 centimetri deasupra cutiei cand le-am adus, si-n trei saptamani au crescut la 30 de centimetri !

Nu le-am pus ingrasaminte, nu le-am pus nimic, pt. ca ma pasioneaza cultivarea plantelor ca experiment, nu pt. productie, ca sa vad "ca se poate" ! De rosii falsificate e plina lumea.
Si, atunci am realizat ca asta nu putea fi decat efectul conditionarii semintelor inainte de plantare (are Mirela o postare despre asta). Culmea e c-atunci mi se parea ca e o treaba complet inutila, iar acum - chiar si dupa plantare - rosiiile de la ea cresc exploziv, fara sa primeasca macar lucrurile "normale" pt. culturile ecologice (maceratul de urzica, apa de gainat, etc), pentru ca n-am timp de asta.

Interesant... ! Adica, mi-a reusit un experiment bun pt. orice un orasean fara timp: rosii mari si sanatoase, fara a face practic nimic ... si fara sa pierd prea mult timp cu ele. Ce am facut a fost firul de cupru care a functionat excelent, ingrasaminte organice in pamant, la plantare, asa cum spune Phlox (urzica, cafea, coaja de ou, faina de peste pt. fosfor, sare epsom pt. magneziu... si.... si-am uitat sa pun putina cenusa ....), plus stropirea cu bor ca sa rodeasca - tot dupa cum bine am aflat tot de la Phlox ( de la care multe fete "dragute" de pe net fura lucrurile bune, si-apoi le raspindesc ca si cum ar fi ale lor, fara macar sa-ntoarca un simplu "multumesc"... )


Cum aratau rosiile de la Mirela o luna mai tarziu, pe 15 Iunie:


Cu flori o gramada si zvelte, repet, fara sa-mi bat capul aproape deloc. Apoi, au crescut si mai si, si s-au umplut de roade, le-am defoliat cat am putut - pt. c-au crescut ca o jungla - dar inca nu s-au copt. Ma pregatesc sa fac experimentul lui Phlox pt. a stimula coacerea, sa vedem ce va fi. Sunt foarte curioasa.... :)

Deci, concluzia ar fi ca, in general, tot ce-am aflat de la Phlox a functionat, si-n plus, m-a scutit de-o gramada de timp pierdut in soare. Am aplicat ce spune Phlox si la un pomisor, o sa vad rezultatul curand.
Si, btw, am citit undeva prin net-ul americanesc, cred, ca bicarbonatul de sodiu face rosiile dulci, daca e presarat la radacina. O sa-ncesc si asta, desi, la cum arata, cred c-o sa fie perfecte oricum.


Multumesc, Phlox si Mirela !



7 comentarii:

  1. Promit mult rosiile tale. Sa pui fotografii si cu primele roade.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare bine sa te vad aici, Aurelia, am citit mereu mesajele tale si mi-au placut ! N-am fost sambata la tara, dar sambata viitoare sigur merg.

      Ștergere
  2. Bine te-am gasit CAMI! Ce frumoase sunt rosiile tale! Cateva vorbe despre conditionarea semintelor: cand am semanat anul trecut primele mele rasaduri de rosii, dupa cateva saptamani am observat o patare alba pe frunze. Am intrebat pe Phlox si Armeria ce ar putea sa fie si cum sa procedez si amandoua m-au intrebat acelasi lucru: de unde ai semintele? cum le-ai pregatit inainte de a le semana? Asa ca anul acesta m-am hotarat sa le trec prin etapa de dezinfectare, calire si stimulare descrisa de Phlox pe HG. Toate rasadurile pe care le-am dat colegilor si cunostiintelor sunt bine, pe balcoane, terase sau in gradini. Unii dintre ei sunt incepatori ca si mine, dar au prins drag de plante si le-au ingrijit bine.
    Asteptam vesti de la tine,
    Mirelun

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de vizita, Mirelun, sunt intr-adevar tare frumusele, cu-atat mai mult cu cat – ti-amintesti ? – nici nu te cunosteam, cand mi-ai scris pe blogul tau: "nu te las sa cumperi rasaduri din piata ! " ...Si exact asa s-antamplat, pana la urma... Rasadurile de la tine au crescut ca ridichea fermecata. Fix cand ma hotarasem sa cumpar din piata ... :)

      Ce ma bucura pe mine e ca, aplicand ce spune Phlox, am descoperit ca poti sa-ti faci rosii adevarate, practic fara nicio complicatie "tehnica", sau de bani cheltuiti aiurea, si mai ales, fara sa pierzi mult timp pe langa ele.
      ... Ce-nseamna sa-ntelegi (asa ca Phlox), cum functioneaza Natura, cum sa n-o fortezi, cum sa "no furi" aiurea de bunatatile pe care ea stie sa le ofere singura ... Asta-i aur curat, dupa parerea mea, mai ales pe vremurile astea de criza (de criza inversata, cand piata e invadata de legume "romanesti" fara gust, ha... ! :))

      Ce mai trebuie spus e ca la casa mamei mele terenul nu a fost chimizat practic niciodata, asa ca tot ecosistemul de insecte (furnici, afide, urechelnite, melci, coropisnite, etc), traieste in echilibru, adica niciuna din ele nu devine invaziva, toate traiesc cat sa le lase si pe celelalte sa traiasca, iar rezultatul e ca nu exista nicio specie dominanta, care sa faca ravagii in gradina, pe spinarea celorlalte. Interesant... !
      N-am fost sambata la tara, pt. ca a trebuit sa facem o vizita socrului meu care are impresionanta varsta de 94 de ani !... si e o frumutete de om (vreau sa spun ca nu e un batran acrit, plin de de depresii si de pareri de rau, ma minunez de fiecare data cand il vad si nu-mi vine sa cred... )

      Ștergere
  3. Numai vorbe frumoase am auzit despre dumneavoastra si sper sa scrieti cat mai mult pe blog!
    Este superba fotografia blogului! Rosiile arata perfect:-)
    Tare ma bucur ca sunteti printre noi:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Brandusa, eu am vazut demult lucrurile frumoase pe care le faci in gradina ta... Iti citesc blogul de mult timp, pt. ca ma impresioneaza nespus orice om care iubeste pasarile.
      (Nb: te rog mult sa-mi spui pe nume, nu “dumneavoastra”... :))

      Ștergere
  4. Chiar daca sunt cu intarziere, multumirile sunt la fel de proaspete si sincere. Multumesc, Fauritoare de Frumos, nu numai pentru vorbele alese, ci , mai cu seama, pentru aprecieri. Ma bucur nespus cand mica mea contributie are ecoul pe care-l astept.
    Cu drag

    RăspundețiȘtergere